8. november 2011

Store woblere eller ?

Dette indlæg http://fiske-feber.se/blogg/2011/11/manliga-beten/ 
gav mig blod på tanden til at komme med min mening om, hvad der gør en agn til en storgedde agn.


Der er stigende tendens til at de geddeagn, som bliver sprøjtet på markedet i dag bliver større og større. Men er det den største agn, som fanger den største gedde? 


For mit vedkommende, startede mit geddefiskeri med agn i 12 cm klassen. Som årene gik voksede drømmende og de 12 cm blev til 15 cm, til 18 cm, til 20 cm, til 25 cm og nu til agn over 30 cm. Men efterårets meget tilfredsstillende fiskeri har vist sig, at det måske er en anden faktor som er afgørende.
Fælles for de agn, som har leveret store gedder har været, at det er de agn, som gør mindst væsen af sig. Agn, som ikke har de vilde woblerbevægelser, men mere afdæmpede og naturlige bevægelser.


Her er en håndfuld agn, som altid er med i grejæsken når der står storgedder på ønskelisten.




Nummer et fra venstre er Savagear´s Rattle Smolt, som desværre er udgået af produktion. 
Rattle Smolten er med sine sølle 15 cm, ikke den største agn, men det afholder den ikke fra at tiltrække store fisk. Agnen er let synkende, men kan let finjusteres med tungere eller lettere kroge, så man får lige nøjagtig den egenskab man ønsker for dagen. Agnen har ved lavere hastighed, en meget diskret gang. 
En lille bonus er, at denne agn også har kastet nogle grumme sandart af sig de senere år.

Nummer 2 fra venstre er en synkende version af Salmo´s Fatso 14 cm, som faktisk fisker fantastisk med en enkel vuggende gang. Agnen er tunet med en lille afklippet sprutte, som giver godt liv til agnen.

Nummer 3 fra venstre, en ældre ABU Killer i 18 cm, som altid er med selvom den aldrig har leveret den helt store gedde. Dog er Killeren klart Jokeren, som kan levere en gedde på de dage, hvor intet andet virker.

Nummer 4 fra venstre, er en ældre Zalt i 19 cm. Agnen, har med sin diskrete rullende gang, et uendeligt antal storgedder på samvittigheden.

Nummer 5 fra venstre er en Swim´n Joe fra Joe Bucher i 10", som ved lav fart har en meget naturlig gang. Hvis originalkrogene udskiftes til Owner 3/0, opnår man en nærmest svævende agn, som jeg er stor tilhænger af.

Nummer 6 fra venstre er en Alien eel fra Savagear, som er en prisvenlig version af den originale Amerikanske Bull Dawg. Skulle jeg vælge én agn i kassen for at levere en sikker storgedde, blev denne "gummiål" pt. højest sandsynligt mit førstevalg.

Så for mig er det ikke størrelsen af agnen, som er afgørende. Men en diskret og naturlig gang i vandet.
Finjusteringer af sine woblere er mindst lige så vigtig. Ingen agn er ens, selvom de umiddelbart ser sådan ud. Tænk over, hvor mange timer en dansk geddefisker bruger på at finjustere sine forfang til fiskeri med levende agn med propeller, perler, raslekugler mm. 
Hvis du bruger samme tid på at lære dine woblere at kende, kommer de samme eller måske endda større fisk i båden.
Hvilket leder mig ind på en udfordrende dyst efteråret 2010, hvor vores levende agn blev udfordret af et par wobler-fiskere. 
En dag på samme sø, skulle en gang for alle bevise hvilken agn, der var den rigtige til storgedden. 
Begge både havde fine fisk op og vende, til min store ærgelse ;-) 
Antallet af fisk, var også lige op af hinanden. "Desværre" (for lærerigt var det) blev vi slået på marginalerne med 2 fine fisk på 11,09 kg og 8,5 kg. Vores agnfisk producerede 8,5 kg og 9,15 kg, hvilket overbeviste mig om, at det nok var tid til at få skævet lidt til kunstagn.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar