9. marts 2012

Atlas over danske ferskvandsfisk


Dette fantastiske værk landede på mit skrivebord i går. Har kun haft tid til at læse de første kapitler og bladre lidt rundt i bogen, men allerede efter kort tid stod det klart at denne bog i sandhed lever op til hvad de skriver i forordet: "Der er tale om det mest komplette værk om emnet, der nogen sinde er udgivet."



Det er en videnskabelig publikation men skrevet i et sprog så den ikke er så tung at læse. Dog er teksten fyldt med referencer til videnskabelige publikationer, hvilket jeg som uddannet biolog sætter stor pris på. Der er da i hvertfald et par af de artikler de refererer til som jeg godt kunne tænke mig at nærstudere.

Ud over meget detaljerede beskrivelser af de enkelte arter er der også et par indledende kapitler om hvordan dataindsamlingen har foregået, taxonomi, navngivning, generel fiskebiologi etc. Der er desuden et kapitel der beskriver de forskellige biotoper fundet i de ferske vande i Danmark.

Bogen er rigt illustreret med mange lækre fotos - også en hel del fotos af folk med fisk, f.eks. de gældende DK rekorder. Det skinner tydeligt igennem at bogens bagmænd (bogen er redigeret af Henrik Carl og Peter Rask Møller) er passionerede lystfiskere :-)

Alt i alt er det en bog jeg kun kan anbefale hvis man har en gran af kærlighed til vand og de finnede væsener vi bruger så meget energi på at fange!

http://snm.ku.dk/forskning/projekter/fiskeatlas/nyheder/2008075/


Ingen kommentarer:

Send en kommentar