6. april 2012

Tunet Big Bandit

Som lovet kommer her metoden til at tune en Big Bandit shallow. Den agn som gav mig en ny PR gedde, og som oven i købet har været fin nok til at komme på cwc´s blog http://catchwithcare.blogspot.com/2012/04/nytt-pb-pa-big-bandit.html.
Men det var også en dygtig fotograf jeg havde med den dag ;-)


Metoden er taget fra et ældre svensk fiske-feber magasin #2 fra 2011
Udgangspunktet er en Big Bandit shallow i din yngligsfarve. Jeg er selv ret glad for grey shadow og skitmört versionen.



Til at begynde med monterer jeg agnen med den størrelse springringe, kroge og forfang, som jeg ønsker at fiske med. Prøv at lægge hele herligheden i en større spand/beholder med vand for at kontrollere om agnen stadig er flydende (som shallow versionen burde være).



Med en skruemaskine med et 5 mm bor, bores der et hul i toppen det anviste sted jævnfør ovenstående billede. Det er vigtigt at der bores korrekt ellers fordeles vægten forkert, og agnen vil synke enten med snuden eller enden først. (Se boret flugter med den bagerste del af første krogøje)
Splithagl i 0,3 eller 0,4 puttes nu ned i baiten til den opnår den ønskede vægt. Jeg arbejder i 3 forskellige vægtklasser: 88, 90 og 92 g.
88 g har vist sig rigtig dødbringende på det helt lave vand, da den har et sindsygt langt hæng/svæv i spinstop.
Vægten kan klares med en brevvægt eller køkkenvægt, hvilket de fleste ligger inde med.
Har du ingen vægt er problemet ikke større end du putter et par hagl i ad gangen, efter hvert hagl sættes et lille stykke tape over hullet og agnen prøves i spanden/beholderen med vand. Denne arbejdsgang fortsættes til agnen kun lige synker, da rammer den ca. de 88 g.

Når den ønskede vægt er opnået skal hullet forsejles. Jeg propper lidt af det tynde toiletpapir ind i baiten med en agnnål. Husk det skal være det tynde billige papir, da egenvægten af det bløde luxuspapir er for stort, og derfor ændre for meget på agnens hæng/svæv. Dette holder alle de små hagl på plads, så de ikke rasler for meget rundt, og danner samtidig underlag for forsejlingen, som let klares med en limpistol.
Er man til de små finnesser, så kan man skære toppen af dutten af limen når den er tør, og indfarve det med sort sprittusch, da de fleste agn har mørk ryg.


Big Banditten kræver en lidt stivere stang end f. eks Buster Jerk. Jeg benytter selv en stang med kastevægt op til 180g. Det var først dér jeg virkelig faldt for denne agn.
Den tunede agn er ikke kun et plus til forårsfiskeriet. Under speedjerk fiskeriet i Maj kommer den også til sin ret. 5 hurtige indspinninger på hjulet og laaaang pause BANG!!!

Knæk og Bræk

2 kommentarer:

  1. Endnu en gang viser det svenske fiskefeber hvorfor det er rovfiskebladet numero uno i Skandinavien. Glæder mig allerede til at der igen skal jerkes :-) næste gang bliver det dog i et helt andet tempo end det har været op til legen!

    SvarSlet
  2. Jep, man kunne overveje at spænde skruemaskinen på hjulet til maj for at få mere fart ;-)
    Tilføjelse til indlægget! Mange kunne tænke: "Hvorfor køber han så ikke bare suspending versionen"? Suspending versionen vejer ca. 90 g og synker noget hurtigere end denne hjemme tunet version ;-)

    SvarSlet