24. juli 2013

Feriefiskeri og mere C&R

8,5 kg hårdtfightende svensk højsommergedde
Jeg har lige tilbragt 14 dage sammen med familie og venner i mine forældres sommerhus i Sverige. Jeg har været uden internet og har derfor ikke kunne gratulere til nogle af de fine fangster der er gjort rundt omkring, specielt tillykke til Lucio Fishing team der har fået hul på bylden med det vertikale fiskeri. Flotte fisk!

Jeg havde kun planlagt en enkelt dags fiskeri i Sverige. Det blev en tur efter gedde og aborre i en af søerne tættest ved huset. Søen er dog meget interessant da den adskiller sig fra hovedparten af de
mindre sydsvenske "thevandssøer" da den er ret klarvandet. Søen har desuden en stærk bestand af aborrer og tidligere ture har givet fisk op til 1,00 kg. Planen var derfor at dørge rundt med 4 geddeagn bag paravanerne og to mindre woblere nede over bunden. Når aborrerne var lokaliseret ville vi forsøge at fange dem på vertikal/alm. jigfiskeri.

Et  skift i vejret dagen i forvejen havde dog gjort aborrerne ekstremt træge og de blev kun til en enkelt aborre på de små woblere selvom vi så mængder at spredte stimer i vandet og krims krams på bunden. Det betød tilgengæld des mere dørgen rundt i søgen på fisk, hvilket resulterede i en håndfuld gedder med et flot fisk på 107 cm og 8,5 kg på toppen. Fisken tog en SG Alien Eel i Firetiger med raslekugle og blankt spinnerblad. Fisken huggede i det at jeg koblede til og paravanen begyndte at trække. Paravanen forsvandt simpelthen helt væk i hugget og jeg var ikke i tvivl om at det var en god fisk da jeg løftede stangen. Fisken havde virkelig bred ryg, men manglede mave. I vinterkondi er der ingen tvivl om at det er en fisk der kan komme til at snuse til 10 kgs mærket. Dejligt med en god fisk fanget i bragende sol og næsten 25 grader! De fleste fisk huggede i søens dybeste parti.

Og nu til C&R: Fisken bar mærke af at have været fanget før, faktisk inden for ret kort tid. Den havde friske sår på gællelåget der dog var begyndt at hele. Fiskens dårlige kondi kan evt. stamme herfra. Det er jo ikke uden omkostninger for fisken at blive håndteret og genudsat. Selv om det gøres så skånsomt som muligt er der altid nogen der dør. Selvom jeg anser mig selv for at være rutineret fisker blev jeg overrasket af fiskens styrke mens vi skød et par billeder. En blodig hånd og en fisk der blev tabt ca. en halv meter ned i bunden af båden var resultatet :-( bestemt ikke noget jeg er stolt af, men selv med de bedste intentioner er det ikke altid muligt at genudsætte helt efter forskrifterne. Anyways har denne fisk levet til, at jeg kunne fange den endnu en gang, og eftersom at jeg trods alt satte den ud igen, kan man håbe på at den vokser sig endnu større til den næste fisker. Den svømmede i hvert tilfælde væk efter at have sundet sig få sekunder ved bådsiden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar