17. april 2014

Larsen gummi

Den altid glade mand fra Team Ivertic, Henrik Larsen, har startet sit eget lille jig støberi. Han har været så venlig, at sende en pakke test-jigs til teamet, hvilket vi bukker os i støvet over.

Jeg havde endelig tid til at få nurset lidt med dem idag, så mon ikke de får set lidt vand i løbet af påsken, hvis det ellers er muligt at komme på en dansk sø, nu da Lystfiskeriforeningen, har lukket alle  stationer i april for vedligeholdelse af bådene. Hvad med sandartfiskerne?

Med den klemt ud imellem sidebenene, så kommer her min umiddelbare og personlige holdning til Hr. Larsen´s softlures uden at have testfisket dem.


Formen og profil.
Den største jig, er hvis man skæver til hvad der ellers findes på markedet, umiddelbart et frisk pust hvad form og profil angår. Jeg vil kalde den, en mundfuld, en jig i den grove kalibrer.
Finnerne på hovedet er en tanke som jeg selv har opereret i, bare i form af pulserende fluebindingsmaterialer. Kan lige indskyde at jeg har dog ikke fundet dette afgørende for bedre fangster.
Umiddelbart er der lidt forskel på det materiale, som der er støbt af, da der er forskel på hvor slasket jiggen er. Jeg kan jo personligt godt lide bløde slaske jigs, hvor der ikke skal de store bevægelser til at få halen til at pulsere.
Den mindre jig, ligger tæt op af meget af det som allerede findes på markedet. Er dog bestemt tilhænger af det forholdsvis tynde haleparti, som let skaber bevægelse i jiggen.
Klart ros for de påsatte øjne på begge jig modeller, som giver prikken over I´et.

Farver og finish.
Farver er jo altid en smagssag, og kan diskuteres til endeløshed. Derfor vil jeg ikke gå i dybden med den diskusion ;-)
Jeg synes Hr. Larsen er sluppet rigtig heldigt fra både glimmerblandingerne og malerarbejdet. Specielt når man har i mente, at projektet stadig er i opstartsfasen, dermed sagt at der er plads til forbedringer, hvis sammenligningen er de jigs som sælges i butikkerne til sarte lystfiskere med læsebriller.
En anden snak er, hvis man spørger sandarten, så håber jeg bare den siger: "Ja, tak"!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar