26. september 2012

Favnen fuld af flynder

Status på dagene i Havøysund/Breivikbotn blev at det ikke blev til så mange timers fiskeri som håbet. Tilgengæld var fiskeriet fint i de perioder vi var ude. Jeg fik selv nogle fine flyndere på 127 og 108 cm + en målertorsk. Vi ankom onsdag, men først torsdag middag kunne vi sejle de tungt læssede både til Sørøya. Det blev kun til et par timers fiskeri på de spændende pladser på Sørøya's nordspids. Brian Larsen fik dog ret hurtigt kroget en flot flynder på skønsmæssigt 30-35 kg. At lande en så stor fisk når man er alene i båden skulle vise sig at være lettere sagt end gjort, og længere end til rælingen kom den ikke. Det blev dog til en fed fight

Afgang fra Havøysund med to Arroneter og Baylineren der skulle trailes hjem til DK

Længere kom den desværre ikke

Sekundet efter gik linen i skruen. Surt!
Jeg kort efter Brians fisk bommede jeg selv et hug langt oppe i vandsøjlen. Da jeg vendte mig om og så på loddet kunne jeg tydeligt se at en fisk havde fulgt efter og nu susede mod bunden. Det samme gjorde min jig sekundet efter, men fisken huggede desværre ikke igen.


Ugen gav dog en øgenåbner med hensyn til agnfiskeri efter flynder. Jeg har ikke tidligere haft særlig stor succes med at mede flynder, selvom der ofte har stået en stang med en sej for enden i en stangholder. Her slut på sæsonen må jeg dog sige at agnfiskeriet var meget overbevisende. 6 ud af 8 fangede flyndere faldt for en agnsej. Dette er en trend jeg kan høre mine kollegaer har kunnet følge det meste af august og september. Kastefiskeri med jigs og agnstænger ved båden har været suverænt effektivt.


Det som var den egenlige øjenåbner var faktisk hvor godt et tackel med en enkelt stor cirkelkrog fungerede! Ikke bare gav det flere hug end den traditionelle opsætning med to trekroge (5 ud af 6 hug), der var også færre fisk der spyttede agnen. Desuden var fiskene så godt kroget at det var stort set umuligt at miste dem. Desuden fungerer et rig med cirkelkrog perfekt til at have stående i stangholderen mens man som guide styrer båden etc. Fiskene kroger sig selv når de svømmer væk med agnen. Alt i alt er jeg 100% blevet overbevist om cirkelkrogens fortræffeligheder til netop dette fiskeri.

Min største flynder denne uge faldt også for en sej på cirkelkrog og fightede røven ud af buksernne

24 bunds Edge under godt pres


Op til båden...

Og ned til bunden igen efter en venligt dask på halen med gaffen

Første af 8 ture til bunden

Op og ned op og ned... sent på sæsonen er fiskene i uhyggelig god form!

Favnen fuldt af flynder
Perfekt krogning på cirkelkrogen!

Flynderen på 108 cm fik jeg på kastefiske med en 150 g sandeel. Fiskede ind mod nogle klipper hvor der tæt under land var 15-20 meter dybt og med sandbund med spredte sten. Den sugede jiggen helt i skuffen og bød på en glimrende fight hvor mit trofaste Revo Toro endnu engang kom på hårdt arbejde med flere lange udløb. Igen en fisk i super kondi der smagte aldeles himmelsk.

Og til sidst bare en stribe billeder fra det fantastisk smukke arktiske efterår




Udsigt over down town Breikvikbotn

Glødende solnedgang

Meget stor måge...
Tak til Norge for endnu engang at levere fantastisk natur i rigt mål. Mon ikke jeg vender tilbage endnu engang?

1 kommentar:

  1. Super fed reportage fra det Norske Mads! Det må dælme stå i skærende kontrast til det ferske vertikalfiskeri, pludselig at stå med favnen fuld af hårdtfigthende flynder!

    Flotte billeder og sikkert en oplevelse man kan leve længe på!

    SvarSlet