8. december 2012

"Pimpet" Bull Dawg


I forlængelse af Rasmus' indlæg om tun af Alien Eel, og de kommentarer der kom på det indlæg, vil jeg her komme med mine erfaringer med Bull Dawg Magnum. Jeg har ligesom Hr. Howald (se kommentarer strengen på Rasmus' indlæg) ikke tidligere rigtig fundet melodien mht. hvornår at teaser blades gjorde fra eller til, og på hvilke dage. I Svensk Fiskefebers 6/2012 udgave, bragte de en artikel om Magnus "Mangeboy" Lindgren og hans produktion af - og fiskeri med - gummiagn.



I den artikel bed jeg mærke i, at han udtalte at på dage med fuld skrald på solen, fiskede han oftest med et teaser blade foran sin agn. Jeg må sige at han har fat i en pointe. Jeg har efterfølgende haft virkelig god succes med at montere en Musky Innovations Magnum Bulldawg Teaser i Nikkel eller Gold, på dage med fuld sol. Teaser'en er en rimelig seriøs ske af Colorado Blade typen, nedenfor er den vist sammen med den største af SG Screwin Teaserblades.



Jeg har både monteret den som anbefalet af producenten, dvs. i halen umiddelbart bag den bagerste krog (vist på det øverste billede), og foran agnen som et stort spinnerblad, som beskrevet i Mangeboyartiklen. Begge dele kræver lidt modifikation af det originale produkt. Det originale produkt kan ikke umiddelbart afmonteres igen, da det skal skubbes ind i agnen, og derefter "slår modhagen i". Jeg har derfor i stedet bukket et øje i pianowiren, og taget en "skrue" fra en SG Screwin Spinner Blade og monteret deri (som vist i billedet herover). Jeg har lavet en model kun med bladet (vist herover) og en med stålperlerne som sidder på ved levering. Sidstnævnte er den der er monteret i Bull Dawg'en på det øverste billede.


Jeg har desuden lavet en model til at montere foran agnen som et stort spinnerblad. Det har jeg gjort ved at bukke en "akse" af pianowire, og montere et leje til bladet som jeg havde fra et Jenzi spinnerbladskit jeg havde købt en gang. En mindre model af dette kit er vist til højre i billedet herover. Dette fungerer nogenlunde, men kræver ret høj fart inden bladet begynder at rotere, så her er vi nok mere ud i en ting der vil fungere bedst om sommeren. Til montering foran agnen synes jeg det har virket bedst med spinnerbladet monteret i en klassisk spinnerbait montering. Jeg har bukker rigget i 1,0 mm pianowire.


Som man kan se på det øverste billede har jeg endnu engang skiftet krogene på Bull Dawg'en. Sidst vi var ude var der en del fisk der ikke blev kroget til trods for de relativt tynde kroge - i forhold til originalen. Da jeg kom hjem kunne jeg konstatere at kroggabet er nøjagtigt lige så stort på en SG Y-S2 1 str. 3/0 som på en Musky Innovations Wide Gape str. 5/0. SG krogen er dog langt tyndere i stålet. Tyndere krog trænger nemmere ind, så krogene blev straks skiftet. Nu må vi se om det hjælper på krogningsevnen af de forsigtige hug, ellers må de få en efterhængt 3-krog som beskrevet i Rasmus' indlæg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar