1. december 2012

Post-julefrokost fiskeaction

Rasmus var til firma julefrokost i Kbh, så fisk-o-mobilen blev parkeret hos mig, og ekstrasengen redt op. Næste morgen kunne jeg hælde en søvdrukken tømrer ud i bilen og køre ham til fiskevandet :-)

Det skulle vise sig at blive en god dag at tage på vandet, til trods for at der var en hvis træthed at spore - men men, hvad kan man ikke klare med en varm kop kaffe, en bolle med ost og en cola? Af sted på vandet, nu med gummi og plastik for enden igen.

Morgenen startede med nul aktivitet. Ikke ét hug i 2 timer. En halv time, et hurtigt pladsskifte og 1,1 grad varmere vand senere kom der hul på bylden, og resten af dagen var der action jævnt over dagen. 7 fisk over 5 kg var oppe at vende, med en fisk på 7,2 og 98 cm på toppen. En fisk omkring de 8 steg desuden af lige ved bådsiden.

Nattens frost havde trykket fiskene i dybet, og overfladestængerne gav kun enkelte fisk. Dagens topscorer blev en Strike Giant i Firetiger, fisket på bundstangen. Den ene stang fangede ca. En tredjedel af alle fiskene, og selv aborre og sandart kunne ikke holde tænderne fra den. Joe Bucher og Bulldawg Magnum leverede dog endnu engang også fint med fisk.

Alien Eel i den gode gamle Magic farve slog overraskende til med en lille sandart i dag! Fisken har ikke været meget over 50 cm, men 30 cm gummi er åbenbart ikke et problem for sådan en bætte pjevs.

 Jeg havde en mindre wobler kørende på bundstangen for at se om jeg kunne skrabe en sandart op. Det lykkedes ikke, men hen ved 20 aborrer kunne ikke lade den være. Da Rasmus fightede fisk kunne jeg ikke få rullet en aborre op der havde hugget wobleren. Pludselig bukkede stangen godt sammen og jeg kunne kort efter lande en 5+ gedde med en aborre og en wobler kørt helt i skuffen :-)


Det stille vejr i dag gjorde det muligt at fiske effektivt på flere store ekkoer. Desværre ville de ikke andet end at kigge på jiggen - frustrerende!!! Det eneste der ville hugge var en 5+ gedde der dog leverede en fremragende fight på det lette gear.

Alt i alt en fremragende dag på vandet i strålende flot vejr!

2 kommentarer:

  1. Tilykke med det fine fiskeri. Jeg kom desværre aldrig op af sengen efter min julefrokost - fortrød inderligt nattens eskapader, da jeg så det smukke vejr, da jeg slog øjnene op ved kl 13 tiden! :-(.

    Lige et spørgsmål - fisker i altid Rum-ålen med en krog oppe bagved? og hvad er jeres erfaringer med dette?. Oplever i også engang imellem hug, som blot varer et split sekund på ålen?. Jeg fisker konsekvent 2 kroge under ålen og med fine erfaringer, dog kræver det til tider en del arbejde, når krogene skal befries igen. Ålen er jo ofte kørt helt ned i svælget.

    SvarSlet
  2. Hej Howald
    Undskylder lige på vejne af Mads, at han ikke helt har smidt de levende agn ;-)
    Angående rumålene har jeg alle mine hooket op på denne måde, da jeg fisker den store forreste krog med en stor forlængende svirvel, hvilket betyder at de to kroge nemt fanger hinanden.
    Vi har tit haft de hug, hvor gedderne kun bider/trækker i halen. Dette problem har vi også en løsning på med et lille forlængerstykke. Laver et indlæg på det.
    Det ses tydeligt på billeder, at Hr. Ingemann har fået rundt regnet 1,5 times søvn, men hvad gør det når bare fiskeriet kører ;-)

    SvarSlet