4. december 2012

Tail baits og vinter

Wolf Tail: http://www.cwcab.com/eg159.htm
Skal man vide hvad de nyeste trends inden for predator fiskeri er - specielt inden for fiskeri med kunstagn - kan man bare kaste et blik over Øresund. Svenskerne er i disse år helt i front i udviklingen af spinnefiskeri efter gedder, og fiskeriet bliver nærmest revolutioneret hvert andet år for tiden. En af de nyere trends er spinnefiskeri med tail baits. Tail baits fisker ofte godt ved jævn langsom
indspinning, og er derfor relativt letfiskede. Udvalget af disse agn er ganske begrænset på det danske marked. De få modeller jeg har stødt på, har været i Jagt og Fiskerimagasinet samt Sportdres som jo også plejer at være de to butikker der er længst fremme i skoene. Til sammenligning fører Attitudebaits ca. 33 forskellige modeller af tail baits!

Wolfcreek har i et stykke tid produceret en tail bait kaldet Wolfcreek Tail. Han har nu lavet en plastik udgave af denne agn sammen med CWC. Den masseproducerede udgave kaldes "Wolf Tail". Jeg synes at gangen på denne agn ser usædvanlig lækker ud! Langsom rullende gang og en flimrende hale der er monteret ret så genialt på en "skrue". Jeg har ikke fundet nogen butikker i DK der fører denne agn, og jeg er for nærig til at bestille den hjem fra Sverige, så det må vente lidt før end jeg kan slå kløerne i et par stykker af dem.


Indtil jeg får fat i en Wolf Tail, vil jeg afprøve min egen kreation, som blev til i søndags hvor Kong Vinter kom og spolerede mine fiskeplaner. Agnen er stærkt inspireret af Wolf Tailen. Som krop har jeg brugt en Nils Master "Dart Master" der er blevet pimpet med store røde øjne. Som hale har jeg brugt en kraftig curly tail der har fået skåret halvdelen af kroppen væk. Jeg har efter bedste evne kopieret Wolfcreeks smarte "screw link" i 0,75 mm pianowire og monteret agnen med Owner ST36 str. 1/0. Agnen ca. 24 cm lang inkl. hale og vejer i alt 78 gram. En tur i akvariet viser, at den som forventet kun synker ganske langsomt.


Dart Masteren har en kraftig side-til-side gang ved jævn indspinning. Denne gang vil nok blive dæmpet en hel del af halen, så håbet er, at agnen vil slingre roligt fra side til side. Jeg er selv ret tilfreds med resultatet og glæder mig til at prøve den.

3 kommentarer:

  1. Hej Jyden,

    Spændende indlæg. Har længe tænkt at prøve samme slags agn. Ingen tvivl om, at det til tider skal gå meget laaaaaangsomt om vinteren. Svartzonkeren frister mig også en hel del - dog synes jeg, at wolf tailen ruller en del mere end svartzonkeren. Udfra diverse you-tube videoer at dømme. Om ikke andet, bliver det spændende at prøve.

    SvarSlet
  2. Hej,
    Først og fremmest fed og inspirerende blog!

    Jeg vil høre, om i vil komme med et uddybende review af Edge stangen i skrev om for noget tid siden, nu hvor den har hevet et par unge damer indenbords - antager jeg... lever den op til forventningerne mhs. til fightegenskaber og opgiver kastevægt (er det en stiv kæp)?

    På forhånd tak - og fortsæt det gode arbejde.

    Mvh

    Peter Kragh

    SvarSlet
  3. Jeg tager squ hatten af for den veludførte tailbait, og så af genbrugsmaterialer. Det er jo ren uld og øko fra JydeTailBaits. Vi havde faktisk snakket om et uddybende indlæg omkring Edge stangen.... Så det er på vej.

    Mvh Rasmus Ingemann

    SvarSlet