6. december 2012

Tun og Ål


Vi har fået en forespørgsel om hvordan vi tuner Alien eels.

Øverst ses en blå Alien Eel right out of the pack. Jeg er ikke tilhænger af originalkrogene selvom de sikkert ville gøre et fint stykke arbejde langt hen ad vejen. Mine Ål er derfor monteret op med Owner ST36 trekroge. På Firetiger ålen ses min normale montering. Den forreste krog monteres i en stor svirvel fra en Berkley crosslock svirvel, som gør krogen meget mere bevægelig, og derfor i mine øjne kroger bedre. Den bagerste krog flyttes op på ryggen af to årsager. Den første er at sidder den nederst, så kan de to kroge nå hinanden, hvilket kan give kludder og derfor dårlige krogningsegenskaber. Den anden er, at jeg tror på at en krog på hver side, giver mig større chance for at kroge fisken, hvis den åbner gabet og prøver at spytte.
Prøv at se indhaleringen af Alien Eel 1 minut og 7 sekunder henne i denne video. Snap det går, og ålen er helt væk!!!
http://www.tvmidtvest.dk/nettv/?id=19804

Nogle dage har vi oplevet, at der bare kommer et træk i agnen. Dette kan for den vågne fisker ses som et lille stød i stangtoppen eller ved at paravanen bliver rykket en smule bagud. Man må formode at gedden kun får fat i halen. På disse dage monterer vi et lille forlænger stykke på den bagerste krog. Krogen rykkes nu nedenunder i originalmontering for ikke at ødelægge halens gang. Den forreste krog sættes nu let fast i gummiet på kroppen, så de to kroge ikke filtre sammen. Det er vigtigt at forlængerstykket kun anvendes under de nævnte forudsætninger. Benytter man forlængerstykket under hele sit fiskeri, vil det blive svært at yde ægte Catch & Release, da den bagerste krog vil havne helt nede i geddens svælg.

Der er mange andre fine muligheder for at skabe lidt ekstra opmærksomhed omkring din agn. F.eks de røde øjne på Firetigeren, som jeg personligt er rigtig glade for. Kan dog ikke komme med nogle profetier om at det gør forskellen, men tro kan flytte bjerge ;-). Spinnerblade kan med lethed monteres enten foran agnen,  i kroppen eller i det bagerste øje. Screw in spinnerblades fra Savage gear findes i forskellige farver og størrelser og er super enkle at montere. Man kan også nemt selv lave sine egne spinnerblades, hvis man ligger inde med et par gamle spinnere man er villig til at ofre. Sæt spinnerbladet fast til en stor hægte ved hjælp af en lille svirvel. Den kan nemt og hurtigt monteres i det frie nederste øje på Firetiger ålen. (Se nederst til højre i billedet).
Raslestave kan med lethed monteres i den tykke del af halen, hvilket på dage har udfisket de agn, der ikke havde raslestave monteret. Se godt efter i Firetigerens hale. En lille klat superglue kan sørge for den ikke falder ud under fight.

En anden faktor, som man bør tænke over er gummiet blødhed, som er afgørende for hvor godt agnen/halen bevæger sig. Der er selvfølgelig forskel i blødhed alt efter produktion. Men de agn der har været længst i vandet, er ofte dem som går bedst. Jeg fiskede for noget tid siden en ål op fra søens bund, som nærmest var gået i opløsning. Køn er den ikke, men gummiet har en fantastisk let gang i vandet, hvilket allerede har givet fisk. Alternativt kunne man prøve at koge sine haler blødere.

6 kommentarer:

  1. Lækkert lækkert indlæg. En stor tak herfra. Alien Eel har mange produktioner bag sig efterhånden. Desværre er gummiet man har anvendt i produktionen blevet hårdere og hårdere med tiden. Det betyder, at der skal en del mere fart i båden, før halen begynder at slå lystigt omkring sig. Derfor anvender jeg selv udelukkende Alien Eel´s fra de første produktioner tilbage i 2008. Dog vil jeg forsøge at koge "de hårde ål", og med sikkerhed vil jeg prøve raslestav metoden. Spinnerbladet anvender jeg også selv. Har dog ikke kunne analysere mig frem til, hvorvidt det gør en forskel - men det ser absolut lokkende ud. De kære "træk" i ålen, man oplever en gang imellem, vil jeg umiddelbart mene ikke altid skyldes gedder - har stærkt på fornemmelsen, at en sandart også kan "genere" os på den måde. En enkelt sandart er faldet for ålen i løbet af sæsonen 3,375 kg. En anden ting, jeg virkelig synes kunne være interessant, er at påmontere et kamera foran sin agn. Jeg sidder tit med fornemmelsen når man dørger runddt, at man ofte har følgere oppe og kigge på agn. Præcist som lakse trolling fiskere har bevist igennem årene.

    Men tak for et super fint indlæg. Sætter pris på, at i gang på gang offentliggører små interessante detaljer omkring jeres fiskeri.

    SvarSlet
  2. Hi, where did you find that soft bait ratles? Trying to find more cheap...

    SvarSlet
    Svar
    1. We got them at Jagt og Fiskerimagasinet, at Nørrevoldgade, Copenhagen.

      Slet
  3. Tak for endnu et godt indlæg.
    Af ren og skær nysgerrighed, må jeg snart få testet de ål jeg har liggende , problemet for mig, hvis det da er et problem, er at jeg fisker meget i en del af Silkeborg søerne, som faktisk har fisket rimeligt godt hele sommeren, dog med Bomber wobblere. Her når vandet er blevet koldere, er gedderen blevet mere spredt og der er længere mellem fangsterne.
    Men søen er ikke dybere end 2,5- 4 meter ,dog fleste steder på omkring de 2,5-3 meter.
    Vil man kunne bruge ål'ene der :)
    Jeg kunne også tage ud og teste dem i Juelsø,hvor der er meget dybere, men Juelsø har ikke fisket særligt godt i MEGET lang tid. ^
    De fleste betegner den som en død sild ... Enten er det fordi at fanger mange fisk og ikke vil ud med det, eller også er det bare fordi at der reelt ikke er flere fisk at komme efter, eller ihvertfald meget få fisk at fiske efter.
    Jeg har ihvertfald brugt timer derude, uden at fange noget som helst. Og derfor skitede jeg til en anden sø , med MEGET bedre fangster til følge. Største gedde fra i år er på 9,5 kg, så bliver man jo i det område.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik
      Du kan sagtens bruge ålene på lavt vand. Fisk dem 2-5 meter bag paravanerne. Alternativt kan du fiske dem under et stort flåd. Ved det lyder åndsvagt, men det virker! Fisk den 2-5 meter efter lige som med paravanen. Jokeren og Henrik S. Lund har beskrevet begge metoder i deres glimrende artikler i diverse fiskeblade over de sidste par år. Det er bare med at køre på. Knæk og Bræk!

      Slet
  4. Joao Pinto - if you´re not from Denmark. You can buy the bait rattles at www.camo-tackle.de or www.germantackle.de. They deliver fast and their service is very realiable.

    SvarSlet