17. juni 2012

Fin-S og vertikal finesser

Imens Mads går og pakker de sidste flyttekasser ud, så har jeg fin-tunet lidt grej til sommerens vertikal fiskeri.
Det har været drøftet på flere blogs, hvordan og hvor mange kroge der skal monteres på en 10" Fin-S. Dette er måden jeg har fisket den på dette år. Jeg husker ingen fejlhug, tværtimod oplever jeg sandarten går til denne størrelse jig/agn med ekstra stor kraft. Selvom jiggen måler 25 cm, har jeg også fanget mange mindre sandarter. Største fisk til dato er en fisk på 4 kg.


Ved det pelagiske vertikalfiskeri ser sandarten jiggen nedefra. De to forskellige hoveder, (øverst VMC, nederst Gamakatsu) vejer begge 30 g, men levere et meget forskelligt udtryk og silhuet.
Den nederste model er yderligere pyntet med lidt orange skippyfish tusch, som giver en kontrast på hovedet, som en ældre rød/hvid Hilo wobler.

Her ses et par identiske Fin-S i 7", og dog så forskellige:



Vi har gennem tiden været igennem lidt forskelligt forfangsmateriale, og er kommet langt hen ad vejen med fletline i 0,36 mm. Vi har desværre måtte sande at smide et par fisk på den regning, og fisker derfor nu kun med wire (Savagear softflex wire i 15-20 lbs). Det er bare ærgerligt, at smide en god gedde på den regning.

Krogvalget er faldet på Gamakatsu treble 13, da det er en stærk og ret spinkel krog. Der veksles mellem størrelse 4 og 6 alt efter jigstørrelser.

10 kommentarer:

  1. Spændende indlæg og godt tænkt med at spiffe Arkansas Shiner'en op med markeren :)

    Interessant at I kun monterer en enkelt stingerkrog i 10"eren. Det må afprøves!

    SvarSlet
  2. Tak Hr. Larsen ;-) Der sidder faktisk 2 trekroge på 10" stingeren hvis du kigger efter. De fisk jeg har fået på den har alle kørt den helt ind.
    Købte den orange marker sidste sommer, da vi har haft held med netop den farve på en given sø. Den er blevet brugt flittigt, og lever stadig. Anbefaling ;-)

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Åh ja, det gør der jo også - camoufleret, så hverken Hr. Larsen eller sandarten skal se den ;)

    Anbefalingen er modtaget og bestilling er foretaget!

    SvarSlet
  5. Snart er det slut med flyttekasser og tid til at lufte fiskespø! Når Rasmus skriver forfang, så formoder jeg at det i denne sammenhæng betyder materiale til efterhænger :-)

    SvarSlet
  6. Apropos forfang og stingers... Efter at have skiftet hjemmebane, er jeg også gået over til udelukkende at anvende wire til stingers, og en tynd titanium wire fra Camo-Tackle som forfang. Det skal dog nævnes, at jeg ikke har kastet mig over det pelagiske vertikale.... iøvrigt kan jeg fortælle, at jeg i 70 procent af min gummifisketid har kød på jigkrogen -et gammelt Sorø sø fænomen - aborrestrimler sidder uovertruffent godt på krogen. Det kan være hamrende effektivt og udslagsgivende på træge dage. Har også prøvet smelt strimler, hvis man ønsker agurke aroma i båden ;-).

    SvarSlet
  7. Interessant. Det er ikke længe siden jeg læste en artikel med en der brugte regnorm på krogen de dage hvor art'en bare stiger op og puffer til jiggen. Til flynderfiskeriet har jeg brugt agnstrimler på krogen en hel del, så det kan sagtens være at man skulle give det et skud. Vil dog oftest bare anvende et fireball-rig hvis der skal fiskes med agn med aroma :-)

    SvarSlet
  8. Da sandart bestanden var på sit højeste i Sorø sø (1985 - 1987), var favorit metoden et klassisk kuglebly og et forfang med enkelkrog, hvorpå der var monteret en mindre skalle eller et større stykke strimmel. Selvsamme metode fangede jeg også min første sandart på i Tuel sø i 1988(fra bredden). Og i skrivende stund flår de +9 kilos sandarter op på samme metode - selvfølgelig lidt mere forfinet på Akersvannet i Norge!!!!. Jeg jokede måske lidt med smelten - men noget af mit bedste fiskeri på Tuel er opnået med smelt strimmel på jigkrogen. Da jeg fjernede kødet udeblev huggende - da kødet røg på igen fortsatte sandart bonanzaen!. PS: Brian Jensen fra SLF har også et par regnorme sandfisk på samvittigheden ;-)- faktisk fra juni i år. Hvad kan udlede af alt det her..... STOL ALDRIG PÅ EN SANDART:-D.

    SvarSlet
    Svar
    1. Har også luret noget på Nordmændenes sandartmede. De har fundet en teknik der virker i det pågældende vand, det er der ingen tvivl om, men de må edersateme også have mange store fisk i den sø siden de kan skovle sådan op...

      Slet
    2. Michael H. Pedersen18. juni 2012 kl. 23.16

      En biolog som dig Mads burde kunne finde de nødvendige specifikationer fra netop dette vand. Det skulle være et fuldkommen unikt biologisk vidunder - sandart mæssigt set. Er ikke selv tæt på disse informationer, men har gode kilder i Oslo området. Kan ikke helt huske forklaringen - men der var vist en ganske logisk én.Det ved du formentlig meget mere om end jeg. Det er iøvrigt et kæmpe vand, som får Furehavet til at ligne en vandpyt! :-).

      Slet