13. november 2013

Nak & Æd - En gedde….

….. er jo ikke lige i tråd med vores blog om bæredygtigt fiskeri, og så alligevel….


Opfordring fra Gordon P. Henriksen. Programmet vises Onsdag d. 13. November Kl. 20. på DR2.

Da Jørgen Skouboe fra fra DR2 programmet, Nak & Æd, ringede og spurgte om jeg kunne hjælpe ham og Nikolaj Kirk med at ”nakke og æde” en gedde var jeg først en anelse skeptisk. – Jeg plejer jo at sætte mine gedder ud, selvom jeg godt kan lide en god fiskefrikadelle i ny og næ, forklarede jeg ham.

Jørgen var til gengæld meget interesseret i begrebet bæredygtigt lystfiskeri og vi fandt hurtigt ud af, at vi sagtens kunne lave et fedt program, hvor formålet er at fange en gedde og ”nakke” den, men hvor vi samtidig tager en snak om de mange gode grunde til at genudsætte de store gedder. Jeg stillede således også et krav, at vi ikke nakkede en gedde, hvis den var over 80 centimeter (og at den selvsagt skulle overholde mindstemålet på 40 centimeter).
Så for kort tid siden var vi på fisketur/optagelse og det var en skøn oplevelse at være ud i naturen med de to tosser, god mad, gode øl, et par pontonbåde og en masse geddegrej – og selvfølgelig et par kameraer.
Hvorvidt vi fangede en gedde eller om vi måtte spise taberdyret – en brasen – vil jeg ikke afsløre nu. Det må I vente med til programmet bliver vist på DR2 til November.
Men jeg kan garantere jer, for at vi hyggede os, og jeg er vældig taknemmelig for muligheden for at præsentere en god snak om bæredygtigt lystfiskeri og geddens socioøkonomiske værdi, til flere hundrede tusinde seere når programmet skal vises til efteråret. Det kom noget bag på Jørgen og Nikolaj at gedden faktisk har en samfundsmæssig værdi der svarer til en kilopris på 1.208,- kr. Tallet stammer fra en beregning lavet af DTU Aqua, som du kan læse mere om i et andet blog indlæg her.
Fotos: Gordon P. Henriksen, Megalops og Julie Hoffman, DR

http://www.tvguide.dk/programmer/DR2/2013-11-13/20:00/Nak_&_Æd_-_en_gedde_(5:10)
http://megalops.dk/gordon-gedder-i-nak-aed/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar