12. marts 2015

Stinger til torskevertikal





Jeg har været en del gange på havet efter torsken her til vinter. Både pirk og jigs har været luftet. Der har til tider været rigtig godt gang i fiskeriet, og det har taget hårdt på jigkroppene at stigerkrogen blev sat i gentagne gange. I håbet om at kunne reducere behovet for jigsreparationer efter hver tur, har jeg tyv-stjålet en idé fra Hr. Grosell. 



 Stingerkrogen på SG Line Through 3D Trout er udformet som en stor enkeltkrog med to ”pinde” svejset på ryggen. Dette holder krogen lige og ved hug trækkes krogen nemt fri. Nu har jeg ikke lige mulighed for at sidde og lave bittesmå svejsninger, så i min version bruger jeg en dobbeltkrog fra Owner (SD-31TN) og et stykke bukket 0,8 mm rustfri pianowire. 


En klat varmelim holder den på plads og limningen er derefter beviklet vha. en ”knotless knot” montage som vi altid bruger til stingere (se tidligere indlæg her). Normalt bruger vi altid 0,40 fletline til stingers, men til torskefiskeriet får stingeren så mange tæsk at jeg er gået helt op i en 0,60 fletline. Det virker ikke til at genere torsken, så på de større jigs er dette nu blevet standard. Jeg mangler stadig at få en måler på vertikalpinden, men sæsonen er ikke slut endnu!

1 kommentar:

  1. Super initiativ. Men tror ikke at jigkroppen holder så meget mere af den grund :-)

    SvarSlet