8. marts 2016

Garmin GT52HW-TM....

Tre screenshots fra en buletur for et par uger siden. Overbevisende test.
... er navnet på en af Garmins nye transducere. Vi har til sæson 2016 skiftet vores trofaste 820xs og GCV10 Blackbox ud med et echomap CHIRP 92sv . Den nye langt mere prisvenlige serie fra Garmin kører både DownWü, SideWü og CHIRP uden blackboks, og ikke nok med det, så leverer de alle tre funktioner bygget ind i én transducer, og den nye transducer har højfrekvent CHIRP der slår i intervallet 160-240 kHz. Ud over at Rasmus og jeg har splejset til et til vores søfiskeri, så har jeg også købt et til at montere i min fars Crescent 465. Indtil videre har vi ikke nået på søerne med det nye instrument, men tilgengæld er det blevet testet i saltvandet - og det må siges at resultatet er meget overbevisende!


I dette indlæg fortæller jeg kun om CHIRP ekkoloddet, men der vil senere komme et indlæg om det nye Quickdraw Contours software der er kommet til Garmin instrumenterne - kæft det spiller! men nok om det senere.

Jeg har indtil nu haft et 527xs monteret med en AirmarTM150M CHIRP transducer på min fars Crescent. TM150M er en medium CHIRP på 95-155 kHz. Det skal jeg hilse og sige også er en ret potent torskekikkert. Den lavere frekvens giver bedre dybde performance men giver mindre opløselighed. Den nye transducer med højere frekvens burde give en højere separation af de enkelte objekter (fisk) på skærmen, og da vi sjældent fisker på mere end 40 meter vand var det oplagt at skifte til GT52HW-TM. Vi har været på buletur med det nye lod, og resultatet kan i se i de tre ovenstående screenshots. Transduceren giver en meget overbevisende separation af fisk og bund, og det er også tydeligt at se at bulerne i de to screenshots til højre - specielt det længst til højre - består af små fisk. Det er tydeligt at se de tynde streger i kanten af bulen og dermed få en idé om fiskenes størrelse. De to buler til højre bestod af torsk i 1 kg's klassen, hvorimod bulen til venstre der tegner massivt og tydeligt afgrænset, bestod af fisk i 3-5 kg's klassen. Jeg må sige at jeg synes det er meget overbevisende målseparation og bundseparation det nye instrument og transducer leverer. Noget man lige skal være opmærksom på, er, at de viste screenshots er med zoom. Meget imponerende at der ikke sker forvrængning eller pixelering af billedet som det normalt sker. Jeg har altid brugt "skift" funktionen for at slippe for at bruge zoom, men stadig kun se de nederste 10 meter af vandsøjlen, men det er overflødigt nu. Super brugervenligt. Alt i alt en meget vellykket første test af 92sv CHIRP.

Og fiskeriet? Ingen store, men da vi endelig fandt fiskene var der aktion for alle pengene. Gummi var mod sædvane ikke det store hit. Det var svært at nå ned i den kraftige strøm og når man gjorde var der overraskende få hug? men en mindre pirk kunne de ikke stå for og der var fisk i hvert stop. Fedt med lidt vinteraktion, men nu er det gedder og sandart der står for skud!

Vi vender tilbage når vi har haft tid til at teste de nye instrumenter yderligere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar