18. september 2012

Vandvægtet Freestyler



Hjemlige sysler og klargøring af diverse grej er det blevet til. Synes lige at denne finesse fortjente et indlæg.
Stærkt inspireret af Jörgen Larson´s vandvægtet zaltwobler artikel fra det svenske fiske-feber, har jeg vandvægtet en agn, som jeg længe havde overset i grejkassen.
Da det meste af mit jerkbait fiskeri foregår fra slut vinter til sent forår, har jeg brug for agn med et langt svæv og god profil, da fiskeriet tit foregår på lavere vand eller højt i vandsøjlen. Freestyleren er monteret op med nogle forholdsvis store og kraftige kroge, som jeg synes er lidt i overkanten til min smag, da huggene tit er forsigtige i den pågældende periode. Derfor montere jeg agnen op med lidt mindre Owner trekroge, som så bevirker, at agnen bliver flydende. Derfor har jeg i en periode vægtet den med små splithagl. De små splithagl har dog den egenskab, at de rasler og larmer lidt for meget til min smag. Derfor var det kærkommen, da Jörgen Larson´s artikel nåede min postkasse.

Vandvægtnigen er ganske simpel. Bor et 3,5 mm hul i ryggen af agnen, og isæt gummiprop fra et bobbelflåd. Jeg gør tit det, at jeg vandvægter den hjemmefra via en kanyle, som nemt kan suge vand ind og ud af agnen. Husk at montere et forfang i næsen af agnen når du tuner den til svæv eller synk.

Freestyleren fiskes langsomt uden de store jerk, som the Pig i den kolde periode, så skal gedden nok åbne kæften.

>(((((EWT((((("Z

1 kommentar:

  1. Det kan lige tilføjes, at fortryder man at have boret i sine agn, er det ganske nemt at lukke hullet ved hjælp af en limpistol. Når limen er tør (Efter få minutter) skæres det overskydende lim væk, og males let med en spritpen i den farve ryggen har -og agnen er som ny.

    SvarSlet