10. november 2012

Vertikale sparetricks


Har i et tidligere indlæg talt varmt for en farvet/mærket Gamakatsu line. Har fornylig benyttet mig af et noget billigere alternativ på en ekstra stang.
Diverse grejbutikker har jævnligt bulkruller på tilbud. Jeg faldt over denne hvide Spiderwire Ultracast Invisi-Braid i jagt og fiskerimagasinet. De fleste vertikal fiskere benytter en 0,10 mm. Jeg er dog tilhænger af lidt tykkere liner til dette fiskeri, mest fordi jeg ikke har kunnet mærke forskel under fiskeriet, men linen tåler også lidt flere knops når grejet roder rundt i båden.
Jeg har med succes, afmærket de første 15 meter line for hver meter med en permanent marker. Lav hver markering 3-5 cm lange, så ses den tydeligt når jiggen suser ned i dybet. Husk at lade de 15 meter tørre et døgns tid inden de rulles tilbage på hjulet, ellers smitter det af på resten af den hvide line.
Knæk og bræk

2 kommentarer:

  1. Jeg er også stor tilhænger af Spiderwire Invisibraid. Bruger den i 0,12 til pelagisk-vertikal og dropshot, og i 0,35 til jerkbait. Det er en super holdbar line, som er til at skaffe til rimelige penge her i riget.

    Til det almindelige bundfiskeri bruger jeg PowerPro i 0,06 mm. og det har jeg aldrig haft problemer med. Men om der er stor forskel rent praktisk mht. vandpres på 0,06 og 0,12, er nok tvivlsom. Jeg synes, at de fleste liner som burde være "runde" alligevel bliver "flade" med tiden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Benytter selv 0.14 mm til alt mit vertikal fiskeri. Noget jeg har gjort siden jeg mistede en rigtig fin gedde på 0.10 mm. En anden Line vi er ret begejstret for i øjeblikket, er Surfix matrix Pro, som har vist sig at have en brudstyrke af dimensioner.

      Slet