26. november 2012

Nyt til hjulparken

Et par nye hjul til vertikalfiskeriet er flyttet ind i Hr. Ingemann´s grejsortiment. 
Et hjul, der ikke kræver den store præsentation er det skamroste Daiwa Viento, som omsider er kommet så langt ned i pris, så pengepungen kan være med. Købt for Euro syd for grænsen for under 1300 kr.

Et andet hjul jeg kom til at skæve til, både fordi jeg er meget imponeret af deres fastspolehjul Red Arc, men også fordi det er et prisbevist hjul til kun 630 kr. Spro´s Blue Arc baitcaster. 
Hjulet minder til forveksling om Shimano´s Curado 201 E7, som Mads har haft stor glæde af i frivandet. Nu får vi se om Spro´s Blue Arc baitcaster kan klare de tæv jeg forventer at give det på de syv have. 
Spro´s baitcasterhjul har en lille finesse, som består i en ekstra knap placeret ved tommelfingeren. Knappen indkobler, så man let og bekvemt kan koble ind igen efter at have givet line uden at skulle rotere på hjulet, hvilket kan være en fordel når man fisker ud over skrænter...... Nørderi man ikke kan leve uden ;-)

I øvrigt afløser hjulene et Daiwa Megaforce, som har fungeret fint, men ikke har den mest pålidelige og langtidsholdbare bremse. 
Husk, Daiwa´s Twinchbar modeller tåler ikke saltvand.


4 kommentarer:

  1. Viento... Mother of all vertical reels! Det kan du kun blive glad for!

    Jeg har selv fået drejet lidt på et SPRO Grand Arc og det virker som fine multiruller de laver - men holdbarheden må du kunne afgøre. :)

    SvarSlet
  2. det at daiwa sine twitin bar hjul ikke tåler saltvann, gjelder det alle? viento og smak også?

    hilsen bjørnar

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bjørnar

      Vientoen er ikke saltvandstolerant. Jeg har ikke noget kendskab til Smak'ens saltvands tolerance, så jeg ved ikke om de har opgraderet lejerne til at kunne tåle saltvand? Jeg tvivler. Skal du bruge et vertikalhjul til saltvand vil jeg anbefale et Revo Inshore.

      Slet
    2. det var jo litt dumt. har en smak og hadde tenkt til å prøve den i saltvann også. da får jeg bruke et annet hjul til det da. takk for svar!

      bjørnar

      Slet